Prima stradă inteligentă din România, aproape gata: de ce este specială și unde o găsești
Pe data de 15 mai, în aceeași zi în care ar trebui să încheie starea de urgență în România, se va deschide prima stradă inteligență de pe teritoriul țării.
Fără să uimească pe nimeni acest detaliu, prima stradă inteligentă nu se va deschide la București, ci la Cluj Napoca, iar lucrările sunt pe ultima sută de metri. Cu un entuziasm justificat, anunțul pe marginea acestui subiect a fost făcut de Emil Boc pe pagina sa de Facebook.
Întregul proiect este realizat din fonduri europene nerambursabile. Lucrarea este evaluată la 4,3 milioane de euro. Printre particularitățile care transformă această pietonală într-una smart se numără băncile moderne dotate cu porturi USB ca să-ți încarci telefonul sau tableta. Tot aici, vei găsi două stații de încărcare rapidă pentru autoturisme electrice, un sistem inteligent de iluminare dotat cu senzori și nu numai.
”Am verificat astăzi stadiul lucrărilor la str. Molnar Piuariu, proiect cu finanțare europeană ce presupune reamenajarea completă a tronsonului dintre străzile Fabricii de Zahăr și Dâmboviței, cuprinzând intersecția cu str. Teleorman. Investiția vizează crearea unui culoar pietonal modern, cu prioritizarea mijloacelor de transport nemotorizate. 48 de arbori noi vor completa copacii existenți pe acest tronson. De asemenea, va fi instalat mobilier urban modern, ce permite încărcarea telefoanelor mobile sau tabletelor prin porturi USB, precum și două stații de încărcare rapidă pentru mașini electrice, cu câte 2 locuri fiecare. Pe lângă reorganizarea spațială și dotările urbane menționate, este instalat un nou sistem de iluminat, inteligent, cu tehnologie LED și un sistem de irigare cu senzori”, a postat primarul Emil Boc pe pagina de Facebook.
Ca referință, transformarea străzii respective într-o pietonală inteligentă, specifică secolului 21 a implicat o serie de operațiuni pe care le vezi mai jos:
• reorganizarea străzii prin eliminarea diferențelor de nivel între spațiul exclusiv pietonal și spațiul carosabil;
• refacerea întregii suprafețe de călcare;
• reorganizarea intersecțiilor;
• plantarea a 48 de arbori noi, arbuști;
* accesibilizarea spațiului public pentru persoanele cu dizabilități și protecția acestora (pavaje cu marcaje tactile integrate)
* propunerea unui concept de mobilare urbană modern şi coerent adaptat specificului străzii/zonei;
* lucrări pentru asigurarea iluminatului public şi de siguranţă modern şi performant care să permită creşterea eficienţei energetice;
* lucrări pentru iluminat festiv, iluminat arhitectural, telegestiune, evenimente publice;
* reducerea consumului de energie electrică şi implicit a gazelor cu efect de seră (ex. CO2), prin utilizarea unui sistem de iluminat performant, care folosește tehnologii ce permit reducerea fluxului luminos pentru anumite paliere orare.
* îmbunătățirea sistemului de colectare a apelor pluviale;
* toate elementele infrastructurii edilitare existente și propuse în zonă se vor rezolva în sisteme subterane moderne.